24 czerwca 2021
Na co wpływa witamina C

Na co wpływa witamina C

Wiele osób łączy działanie witaminy C głównie z odpornością organizmu i zapobieganiu przeziębieniom. To oczywiście trafne skojarzenia. Kwas L-askorbinowy uszczelnia naczynia krwionośne, tym samym korzystnie oddziałując na funkcjonowanie układu odpornościowego. Dzięki temu może również łagodzić przebieg chorób, takich jak przeziębienie i grypa. To jednak nie jedyne funkcje tej witaminy. Wykazuje ona szereg działań wspierających pracę różnych układów i organów. Na co wpływa witamina C i co jeszcze warto o niej wiedzieć?

Istotna rola witaminy C

Witamina C nie jest wytwarzana przez ludzki organizm, w związku z czym konieczna jest jej suplementacja. Jej zażywanie oczywiście nie musi wiązać się z preparatami farmakologicznymi. Bogactwo tej witaminy odnaleźć można bowiem w wielu produktach spożywczych. O dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości tego składnika powinny pamiętać osoby w każdym wieku. Jego rola w regulacji procesów życiowych jest bowiem szczególnie ważna. Za co dokładnie odpowiada kwas L-askorbinowy?

Omawiana witamina uczestniczy między innymi w procesach przemiany węglowodanów, białek i tłuszczów. Ma również wpływ na prawidłową syntezę erytrocytów, hemoglobiny i niektórych hormonów. Reguluje też stopień pochłaniania drobnoustrojów chorobotwórczych przez leukocyty. Dzięki swoim wyjątkowym właściwościom przyspiesza gojenie się ran. Może również chronić przed krwawieniem dziąseł. To właśnie przez jej silny niedobór w organizmie dochodzi do samoistnych krwawień związanych ze szkorbutem. Odpowiednia ilości witaminy C może obniżać ciśnienie krwi i poziom szkodliwego cholesterolu. Ponadto, w istotnym stopniu wpływa na kondycję skóry, zapobiegając jej starzeniu. Poszukując odpowiedzi na pytanie, na co wpływa witamina C, odnaleźć można o wiele więcej ciekawych informacji. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat?

Choroby serca, anemia i nowotwory

Jedną z najbardziej cenionych funkcji witaminy C, są jej właściwości przeciwutleniające. Dzięki usuwaniu z organizmu nadmiaru wolnych rodników, zapobiega poważnym uszkodzeniom komórek i ich przedwczesnemu starzeniu. Takie oddziaływanie posiada korzystny wpływ na wiele zachodzących w organizmie procesów. Kwas L-askorbinowy chroni organizm w czasie schorzeń układu sercowo-naczyniowego i obniża ryzyko ich wystąpienia. O jego prawidłowy poziom powinny zadbać szczególnie osoby borykające się z chorobą wieńcową. Ogromną uwagę na poziom dostarczanej witaminy C powinny zwrócić osoby doświadczające anemii i obniżonego poziomu żelaza we krwi. Łączenie w posiłkach produktów bogatych w żelazo i tę witaminę, podniesie poziom wchłaniania potrzebnego pierwiastka. Na jego wysoką przyswajalność będzie mieć również wpływ odpowiednia ilość omawianego związku chemicznego w organizmie. Kwas L-askorbinowy obniża również ryzyko wystąpienia i rozwoju miażdżycy. Ze względu na właściwości antyoksydacyjne, witamina C jest również elementem obniżającym ryzyko wystąpienia nowotworów. W szczególnym stopniu wpływa na obniżenie prawdopodobieństwa wystąpienia nowotworów układu pokarmowego.

Pozostałe funkcje kwasu askorbinowego

Wymienione wyżej procesy to jeszcze nie wszystko, na co wpływa witamina C. Dzięki swoim wyjątkowym właściwościom posiada bardzo istotne znaczenie dla wszystkich żywych organizmów i jest człowiekowi niezbędna do przetrwania. Warto wiedzieć, że bierze ona udział w biosyntezie kolagenu. Białko to jest obecne nie tylko w skórze i chrząstkach, ale również zębach, kościach i tkance łącznej. Znajduje się też w rogówce oka. Dlatego spożywanie odpowiedniej ilości witaminy C ma tak wszechstronne znaczenie. Kwas L-askorbinowy chroni przed starzeniem się skóry i jej przesuszaniem. Redukuje również zmarszczki i sprzyja regeneracji zewnętrznej powłoki ciała. Wpływa również na poprawę kolorytu skóry i jej elastyczności. Pomaga w neutralizowaniu przebarwień. Dzięki swojemu działaniu przeciwzapalnemu jest korzystnym składnikiem w przypadku stanów zapalnych skóry. W formie maści i kosmetyków może być stosowany pomocniczo w schorzeniach takich jak łuszczyca i wypryski.

O odpowiednim stężeniu witaminy C w organizmie powinni pamiętać również diabetycy. Pomaga ona bowiem przy wyrównywaniu glikemii. Oprócz żelaza, kwas askorbinowy zwiększa wchłanianie wapnia. Wszystkie te funkcje sprawiają, że odpowiednie zaopatrzenie organizmu w witaminę C jest wyjątkowo istotne. Średnie dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę zależne jest od płci, wieku i stanu zdrowia. Warto wiedzieć, że wzmożone zapotrzebowanie dotyczy osób w podeszłym wieku i z nadciśnieniem tętniczym. Więcej kwasu askorbinowego potrzebują również palacze, osoby regularnie spożywające alkohol i doświadczające chronicznego stresu. To również wyjątkowo ważny składnik dla ciężarnych i stosujących doustne środki antykoncepcji hormonalnej.
Witaminę C odnaleźć można w wielu warzywach i owocach. U osób zdrowych i w dobrej kondycji, jej odpowiedni poziom może pokryć zbilansowana dieta. W stanach chorobowych i okresach przeciążenia organizmu warto jednak sięgnąć po suplementy.