24 czerwca 2021

Na co szkodzi witamina B

Witaminy – z jednej strony mają istotny wpływ na nasz organizm i mogą decydować o naszym zdrowiu, z drugiej jeśli będziemy przesadzać z ilością przyjmowanych witamin mogą również mieć niekorzystny wpływ na nasz organizm. Warto być tego świadomym szczególnie, że obecnie moda na stosowanie witaminowych suplementów jest mocno zauważalna. Skoro tak się dzieje warto zastanowić się nad tym czy faktycznie zawsze warto witaminy suplementować. A jeśli już na to suplementowanie się decydować to jak to robić, by faktycznie gwarantować sobie takie dawki, które będą dla organizmu właściwe. Wśród witamin, które mają istotny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu znajdują się witaminy z grupy B. W tym między innymi kwas foliowy, który jet szczególnie istotny dla kobiet starających się o dziecko i będących w ciąży. Decydując się na suplementowanie witamin z grupy B należy to robić rozsądnie rozważając między innymi to jaką dawkę należy przyjąć i jakie ewentualnie mogą być skutki uboczne w sytuacji przedawkowania witamin z grupy B.

Przedawkowanie witamin jest możliwe – czego można się spodziewać?

Przyjmowanie zbyt dużych dawek witamin z grupy B może doprowadzić do sytuacji, w której będziemy mogli odczuwać skutki uboczne takiego wydarzenia. Jakie są efekty przyjmowania zbyt dużych dawek witamin z grupy B? W dużej mierze zależy to bezpośrednio od tego, która konkretnie witamina zostanie przedawkowana. Przez wiele lat uważano, że przedawkowania witamin z grupy B nie będzie się trzeba obawiać, ponieważ są to witaminy rozpuszczalne w wodzie tak jak witamina C i nie będa gromadzone w organizmie. Obecne badania pokazują jednak, że sytuacja wygląda inaczej i przedawkowanie witamin z grupy B faktycznie jest możliwe. Trzeba być tego świadomym i zwrócić uwagę na to jakie mogą byc tego skutki.

Przesadzona dawka witaminy B6

W sytuacji, gdy ktoś przekroczy odpowiednią dawkę witaminy B6 może spodziewać się problemów z neurotoksycznością. Wskazane jest stosowanie tej witaminy w dawce maksymalnie 200-300 mg, trzeba natomiast uważać na większe dawki, ponieważ mogą one zagrażać zdrowiu i powodować uszkodzenia nerwów, powodować drętwienie i mrowienie kończyn, które potem przy przekroczonych dawkach może się okazać nieodwracalne. Jeśli ktoś ma niecodzienne odczucia powinien się zdecydować na zaprzestanie suplementacji tej witaminy. Jeśli ktoś chce się zdecydować na suplementowanie tej witaminy powinien zacząć od małych dawek na poziomie 100-200 mg, tak by ewentualnie tą dawkę zwiększyć nieco dawkę jeśli ze strony organizmu nie będzie niekorzystnych reakcji. Poza neurotoksycznością dodatkowo przekroczenie odpowiedniej dawki witaminy B6 może również powodować pojawienie się nadwrażliwości na światło słoneczne, może pojawić się wysypka skórna, drętwienie kończyn, nudności, wymioty, bóle brzucha, utrata apetytu czy nieprawidłowe funkcjonowanie wątroby.

Przekroczona dawka witaminy B3

Można również spodziewać się niekorzystnej reakcji organizmu w momencie przekroczenia zalecanej dawki witaminy B3. Jeśli stosuje się do 3 tysięcy mg w celu zmniejszenia cholesterolu raczej nie trzeba obawiać się szkodliwych działań tej witaminy. Jeśli jednak ta dawka będzie przekraczana to mogą pojawić się problemy z zaczerwienieniem i swędzeniem skóry, utrzymujące się bóle głowy, skurcze jelit. Przy przekroczeniu dawki witaminy mogą pojawić się również problemy takie jak nudności, żółtaczka i przekroczony poziom enzymów wątroby. Jeśli ktoś będzie miał problem z pojawiającymi się niekorzystnymi efektami stosowania witaminy B3 powinien ją odstawić. Po zaprzestaniu suplementowania powinno być tak, ze te objawy będą ustępować. Jeśli ktoś chce stosować witaminę, tak by obniżyć poziom cholesterolu powinien to zawsze robić pod nadzorem lekarza, tylko wtedy będzie można oczekiwać, że to suplementowanie będzie faktycznie bezpieczne dla organizmu i nie będzie powodować skutków ubocznych.

Racjonalne suplementowanie witamin

Jeśli ktoś chce suplementować witaminy z grupy B powinien zapoznać się z tym jakie są właściwe dawki konkretnych witamin, tak by nie przekraczać dopuszczalnego poziomu. To niezwykle istotna kwestia, ponieważ w ten sposób bezie można zadbać o pozytywny wpływ witamin an organizm bez obaw o potencjalne skutki uboczne. Do tego dochodzi jeszcze jedna istotna kwestia a mianowicie możliwość zadbania o to, by w organizmie nie było niedoborów witamin z grupy B przez stosowanie odpowiedniej diety. To podstawowa kwestia, którą powinniśmy mieć na uwadze pamiętając między innymi o tym, że witaminy z grupy B dość licznie występują w różnych produktach spożywczych. Dlatego jeśli ktoś prowadzi racjonalna zbilansowaną dietę to faktycznie będzie w stanie odpowiednią dawkę tych witamin dostarczyć do organizmu właśnie z pokarmów. Jeśli to się uda będzie można uniknąć sytuacji, w której jednak okaże się, że konieczne będzie przyjmowanie witamin w formie syntetycznej. Jeśli już taka konieczność się pojawia trzeba poznać zalecane dawki i unikać ich przekraczania. Jeśli pojawiają się niepokojące objawy należy zakończyć przyjmowanie suplementów.