19 marca 2024
Ile trwa gwarancja na części samochodowe? - odpowiedzi na podstawowe pytania

Ile trwa gwarancja na części samochodowe? – odpowiedzi na podstawowe pytania

Ile trwa gwarancja na części samochodowe? – odpowiedzi na podstawowe pytania Często nie zdajemy sobie sprawy, że nowe części samochodowe podlegają gwarancji. Ile ona jednak wynosi? Jakie warunki trzeba spełnić, żeby móc skorzystać z tego przywileju? W jakim stopniu wynika to z kwestii prawnych, a w jakiej mierze zależy to od producenta części? Tego wszystkiego będzie można dowiedzieć się z tego artykułu.

Części samochodowe, czyli ogromny rynek w Polsce

W Polsce na drogach możemy zauważyć auta kilku lub kilkunastoletnie. Rynek wtórny stanowi podstawę, jeśli chodzi o handel samochodami. Prawdopodobnie nie zmieni się to w ciągu najbliższych lat, ponieważ nowe auta z salonu są bardzo drogie, a jednocześnie ich wybór wiąże się z dodatkowymi wadami (pomimo tego, że zalety są oczywiste). Przede wszystkim naprawa jest znacznie łatwiejsza w przypadku starszych modeli. Znacznie mniejsza ilość elektroniki oraz działanie w oparciu przede wszystkim o mechanikę sprawia, że samochód można naprawiać w nieautoryzowanym serwisie i nadal okaże się to skuteczne. Naprawa w przypadku nowych aut może być znacznie droższa. Z drugiej strony przez pewien czas jesteśmy zabezpieczeni gwarancją. Jak to jednak wygląda w przypadku zakupu nowych części samochodowych? Te również czasem podlegają dodatkowemu zabezpieczeniu, ale nie jest to takie oczywiste.

Jak wygląda kwestia gwarancji w przypadku części samochodowych?

Ile trwa gwarancja na części samochodowe? - odpowiedzi na podstawowe pytania
Ile trwa gwarancja na części samochodowe? – odpowiedzi na podstawowe pytania

W przypadku części używanych oczywiście nie przysługuje nam żadna gwarancja. Pomimo tego w niektórych sytuacjach może to być najkorzystniejszy wybór ze względu na obniżoną cenę. Jak wygląda sytuacja w ramach nowych części? Tutaj już jest znacznie lepiej. Najczęściej możemy cieszyć się gwarancją na okres dwóch lat. Są to jednak liczby jedynie szacunkowe, gdyż nie ma jednoznacznych regulacji. Przykładowo części do aut japońskich i koreańskich zazwyczaj odznaczają się stosunkowo długą gwarancją w stosunku do odpowiedników europejskich. Ostatecznie jednak czas trwania zależy głównie od producenta. Wydaje się to logicznym rozwiązaniem, ponieważ jakość powinna być proporcjonalna wobec czasu, gdy żadne naprawy nie będą potrzebne, ale jednocześnie istotna jest również kwestia ceny. Jeśli dany przedmiot dłużej będę utrzymywał jakość taką samą jak nowy produkt, producent może zdecydować, że może sobie pozwolić na dłuższą gwarancję. Oczywiście kolejnym aspektem jest sam rodzaj części. Ogumienie charakteryzuje się jedną z najdłuższych umów, które pozwolą w razie czego uzyskać jakieś korzyści w ramach zwrotu. Wynika to choćby z tego, że jest to element, który służy bezpieczeństwu.

Czy każda nowa część samochodowa podlega gwarancji?

Nie każda część podlega gwarancji. Przede wszystkim sam producent może zdecydować, że jej nie będzie. Oczywiście jeśli wybierzemy taki element, możemy spodziewać się, że może on być niższej jakości. Nie jest to może proporcjonalne, ale brak zapewnienia producenta co do trwałości stanu jest niekorzystną oznaką. Istnieją też sytuacje, w których niekoniecznie uda nam się zareklamować z powodzeniem dany element auta. Części do aut koreańskich oraz innych azjatyckich zazwyczaj wyróżniają się jednak kilkuletnią gwarancją.

Czy zawsze gwarancja zostanie uwzględniona?

Gwarancję możemy traktować jako umowę pomiędzy kupującym a sprzedającym. Nie uda nam się w każdej sytuacji uzyskać korzyści związane z gwarancją. Producent nie powinien odpowiadać za błędy, które w żadnym stopniu nie wynikają z jego działania. Przedmioty mają dołączoną instrukcję, która określa ich przeznaczenie. Jeśli części samochodowe do japończyków działają nieprawidłowo, ponieważ błąd został popełniony przez mechanika, ich producenci nie powinni ponosić odpowiedzialności. Dotyczy to przede wszystkim uszkodzeń mechanicznych (spowodowanych choćby w wyniku wypadku), błędów w działaniach instalacji (przede wszystkim elektrycznej) czy właśnie nieprawidłowej pracy wykonanej przez mechanika samochodowego. Ponadto, żeby gwarancja mogła być uwzględniona, powinniśmy mieć dowód zakupu (bez niego również można próbować uzyskać korzyści, ale nie jest to już takie oczywiste). Powinniśmy więc pamiętać o tym, żeby przechowywać rachunki.

Jakie korzyści możemy odnieść, jeśli gwarancja zostanie uwzględniona?

To również nie jest oczywiste, ponieważ zależy od stopnia usterki. Jeśli dana część samochodowa, nie nadaje się do naprawy lub będzie to nieopłacalne, najpopularniejsze są dwie drogi. Po pierwsze będzie to wymiana tej części na identyczną, ale nową, która będzie lepiej spełniać swoje funkcje. Po drugie może to być również zwrot pieniędzy. Przede wszystkim dotyczy to problemów powstałych, gdy cała partia, która opuściła fabrykę, jest wadliwa. Istnieje również możliwość dobierania obniżek, jeśli część umowy została wypełniona poprawnie. Możliwe jest również uwzględnienie po prostu naprawy wadliwej części. Jest to o tyle rozsądne rozwiązanie, że w niektórych przypadkach dochodzi do problemów związanych nie tylko z samym przedmiotem, ale również z jego nieprawidłowym zamontowaniem. Zresztą w takiej sytuacji również nieraz obowiązuje nas gwarancja, chociaż udowodnienie takiej sytuacji bywa trudniejsze.