20 października 2021
Na co wpływa witamina A

Na co wpływa witamina A

Retinol, beta-karoten i ich pochodne – te wszystkie związki organiczne często określa się potocznym mianem witaminy A. Związek ten występuje w postaci karotenoidów w roślinach. Jest to witamina rozpuszczalna jedynie w tłuszczach (tak samo jak grupy  witamin D, witamin E i witamin K). W organizmie człowieka natomiast witamina A jest przechowywana w wątrobie i tkance tłuszczowej. Z tego powodu trudno jest doprowadzić do jej niedoboru.

Za co odpowiada witamina A w organizmie?

Witamina A jest niezbędna w naszym organizmie. Wpływa na poprawne funkcjonowanie wielu narządów i tkanek. Układ odpornościowy w dużym stopniu wykorzystuje witaminę A jak budulec. Poza tym witamina A ma bardzo wiele innych, równie ważnych funkcji w naszym organizmie:

  • ma bardzo duży wpływ w widzenie. Jest w stanie poprawić nawet trochę wadę wzroku,
  • tkanka nabłonkowa i jej wzrost jest regulowana przez witaminę A. Inne komórki organizmu również korzystają z beta-karotenu w tym aspekcie. Ponadto wpływa mocno na regenerację w pozytywny sposób. Przyspiesza ten proces i go ułatwia,
  • witamina A jest w stanie spowolnić rozwój raka, a nawet ograniczyć szansę na jego powstanie. Są to tak zwane właściwości przeciwnowotworowe. Regularnie dostarczając do organizmu witaminę A ograniczamy ryzyko powstania takich chorób, jak rak piersi, płuc, jelita grubego,
  • bardzo pozytywnie wpływa na układ immunologiczny. Zażywanie witaminy A wzmacnia go, a osoby dostarczające odpowiednią ilość witaminy A posiadają lepszą odporność,
  • drobnoustroje nie są tak szkodliwe dla nabłonka układu oddechowego, który jest chroniony lepiej, kiedy w organizmie występuje dostatecznie dużo witaminy A,
  • wspiera układ immunologicznymi w walce z wirusami i bakteriami. Zakażenia również rzadziej dotykają osoby z odpowiednią ilością witaminy A,
  • witamina A znacząco poprawia kondycję włosów, paznokci oraz skóry,
  • gojenie ran jest znacznie szybsze w momencie gdy w organizmie nie ma niedoboru witaminy A,
  • wpływa na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych,
  • dzięki witaminie A, szpik kostny dostaje sygnał do zwiększonej produkcji czerwonych krwinek,
  • u mężczyzn witamina A poprawia potencję.

Witamina A jest naprawdę ważnym składnikiem w codziennej diecie i nie powinniśmy doprowadzać do jej niedoboru. Bardzo  pozytywnie wpływa na wiele elementów w naszym organizmie i znacząco poprawia funkcjonowanie wielu z nich. Aby być pewnym, że dostarczamy wystarczająco dużo  witaminy A, dobrze wiedzieć w czym owa się znajduje. 

Witamina A – gdzie występuje?

Na co wpływa witamina AWitamina A, beta-karoten oraz wszystkie inne karotenoidy, są spotykane w produktach, które bardzo często znajdują się w produktach stosowanych w codziennych dietach. Witamina A występuje w produktach mleczarskich. Źródłem są m.in. masło, mleko, niektóre produkty oparte na mleku. Występuje również w tłustych rybach. Wątroba jest również źródłem witaminy A. Podroby zwierzęce również dostarczają witaminę A., tak samo jak jajka, bataty (słodkie ziemniaki), jarmuż, szpinak i dynia. Trzeba zaznaczyć, że beta-karoten jest najbardziej pożądanym przez organizm karotenoidem. Najwięcej go znajdziemy warzywach takich jak: szpinak, marchew, pomidory, czerwona papryka, sałata. Karotenoidy z kolei najczęściej występują w owocach. Szczególnie dużo występuje ich s brzoskwiniach, śliwkach, morelach, wiśniach. Jeżeli chodzi o suplementy diety to najlepszym źródłem witaminy A jest tran, koniecznie pochodzenia rybiego. Trzeba tutaj mocno zaznaczyć, że witamina A rozpuszcza się jedynie w tłuszczach, należy więc pamiętać, że aby witamina A występująca w diecie była przyswajana przez organizm musi być spożywana razem ze zdrowymi tłuszczami.

Polecamy uwadze:

Niedobór witaminy A

Osoby,  które często pracują na komputerze, alkoholicy, palacze oraz kobiety w ciąży mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminę A. Odpowiednio zbilansowana dieta, z dużym prawdopodobieństwem, chroni organizm przed niedoborem witaminy A. Jeśli pojawią się niepokojące symptomy, oznaczające brak tejże witaminy, należy czym prędzej uzupełnić braki poprzez stosowanie lepiej zbilansowanej diety, Objawami niedoboru witaminy A mogą być:

  • tzw. kurza ślepota (polega na znacznym zaburzeniu widzenia, zwłaszcza w warunkach ograniczonego światła, np. w nocy),
  • paznokcie oraz włosy są dużo bardziej narażone na łamanie się,
  • częste wysychanie rogówki i spojówki oka oraz skóry i wysypka.,
  • osłabienie układu immunologicznego – spadek odporności na wirusy, bakterie oraz zakażenia,
  • spowolnienie wzrostu (witamina A wpływa na rozrost tkanek w organizmie i go stymuluje),
  • wyższe prawdopodobieństwo wystąpienia trądziku,
  • objawy zmniejszonego apetytu,
  • brak witaminy A może doprowadzić do problemów z płodnością.

Niektóre składniki mogą ograniczyć wchłanianie się przez organizm witaminy A. Są nimi nikotyna, alkohol, kofeina.

Nadmiar witaminy A

Nadmiar witaminy A jest również szkodliwy dla zdrowia. Objawami są, wysoka nadpobudliwość, wymioty oraz nudności, bóle mięśni, stawów, głowy, zaburzenie pracy wątroby, żółte plamy na skórze oraz zmiany na niej. Jeśli kobieta w ciąży doświadczyła hiperwitaminozy jest to szalenie niebezpieczne dla płodu. Takie dziecko może mieć wrodzone wady, co może doprowadzić do utraty zdrowia, a nawet życia.